Werken met meerdere administraties/nieuwe administraties.

U kunt in Ohmega werken in verschillende administraties(boekhoudingen)
Hieromtrent is het belangrijk te weten, dat alle gegevens van een gehele boekhouding zijn opgeslagen in één datafile.
Deze datafile eindigt altijd op *.df1 (indien u, in mapopties, niet heeft aangevinkt "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen")
U kunt van datafile wisselen, door te klikken op 'Archief - andere administratie'
Buiten dat u straks meerdere boekhoudingen (administraties) naast elkaar kunt gebruiken, kunt u dus ook een aparte datafile gebruiken om te oefenen of dingen uit te proberen.
Ook is het natuurlijk mogelijk van uw bestaande boekhouding (*.df1-file) een kopie te maken (d.m.v. de back-up functie) daarin een actie uitproberen en daarna in uw origineel nogmaals te doen als één en ander gelukt is.

Hoe maakt u een nieuwe administratie (datafile)?
Klik het menu 'Archief- nieuwe administratie')
Geef de datafile (uw nieuwe administratie) een naam.
Let op, u dient de datafile aan te maken in de map "OhmegaB". Later kunt u de datafile verplaatsen.
Dan wordt u gevraagd of het om een nieuwe administratie gaat. Klik 'OK'
Daarna kiest u de modules die u wilt, let wel deze zijn afhankelijk van uw registratie nummer.
U hoeft echter nog geen registratienummer- en naam in te vullen als u het vakje "demoversie" aanvinkt.
De registrati ekan ook later nog.
Als u demoversie aangekruist laat kunt u alle modules aanvinken die u wilt.
Na bevestiging wordt gevraagd welk grootboekrekeningschema u wilt kiezen.
Ohmega heeft voor u enkele grootboekschema's aangemaakt met de nodige verdeelsleutels etc.
Kiest u 'geen rekeningschema' dan moet u alles zelf doen. Verdeelsleutels en alle verdere instellingen.
Advies: Kies in ieder geval 'minimaal' als u met uw echte boekhouding begint.
U kunt in dit aangemaakte schema alles veranderen en zo heeft u in ieder geval de standaard instellingen zoals verdeelsleutels, rekeninggroepen, BTW rubrieken etc. tot uw beschikking.
Indien u een waarschuwing krijgt dat een importfile niet is gevonden, dan probeert u de datafile op te slaan in de verkeerde map.
De map dient namelijk de bestanden Privé, Minimaal en Eenmanszaak te bevatten. Dat is de map "OhmegaB")
Met de optie 'ander/eigen rekeningschema' kunt een schema invoeren wat door u zelf gemaakt is vanuit een andere administratie (zie 'Boekhouding - import/export - export voor nieuwe datafile'). 
Vul de juiste BTW-percentages in indien nodig en bevestig.
Bepaal het hoogste boekjaar:
Dit is het jaar, twee hoger dan het jaar waarin u wilt starten.
Dus wilt u beginnen in 2012, verander dan het hoogste jaar in 2015.
Ga, als de datafile/administratie is aangemaakt, naar het menu "Boekhouding - diversen - instellingen boekhouding" en selecteeer het jaar waarin u wilt gaan werken.
Indien u gebruik wenst te maken van de 'facturatie module' gaat u even naar 'Boekhouding - diversen - instellingen boekhouding' en stel daar het verkoopboek in voor de facturatie (in de demo '80'), ook op te halen met 'F12'.
Of u in de juiste datafile aan het werk bent kunt u altijd controleren in 'Archief - programma informatie' (of ctrl+i) achter 'gegevensbestand' 
Ook in de bovenste balk van de meeste windows staat de naam van de datafile waarin u aan het werk bent.
Zie verder Hoofdstuk 'Systeembeheer'.

Administratie_copie!!!!
Begrippen

Back-up maken
Buttons
Zoek
Ophalen
Belangrijk
Bestellen